Знаменитият производител на тежки камиони и автобуси навремето е бил и най-големият производител на леки коли в Швеция. На 18 март 1911-а шведските заводr Vagnfabriks-Aktiebolaget и Scania Maskinfabriks AB се обединяват в акционерно общество AB Scania-Vabis с щаб-квартира в Малмьо. За управляващ обединението бил избран Пер Нордеман, а новообразуваната компания получила гаранции от Skanska Handelsbanken и станала най-голямото в Швеция промишлено обединение, правещо и леки коли.
Компанията Vagnfabriks-Aktiebolaget е известна с това, че инженерът й Густав Ериксон през 1897-а прави първият шведски автомобил. Тя се специализира основно върху производството на вагони и локомотиви, но пробва и производството на товарни и леки автомобили, стационарни и корабни двигатели. Именно на тази "непрофилна" продукция през юни 1906-а е решено да се присвои марката Vabis.
Scania е също търговска марка, регистрирана в април 1900-а година от шведския филиал на известния на времето си британски велосипеден завод Humber. Всъщност Скания е голяма област в Южна Швеция, със силни датски корени. В 1901-а се появява първият лек автомобил Scania.
Марката Scania има сериозни успехи в областта на леките автомобили. Тя спира производството на леки коли през 1929-а, предавайки щафетата им на Volvo, а вниманието на Scania-Vabis се насочва към камионите, автобусите и военната техника.
В 1950-е години Scania-Vabis става генерален вносител на Volkswagen и Willys Jeep в Швециs, а в 1969-а се обединява със Saab и компанията е преименувана в Saab-Scania AB. За камионите и автобусите остава търговската марка Scania, а Vabis е изоставена. Формално компанията отново става производител на леки коли, запазвайки ролята си на представител и на Volkswagen. Обединението със Saab издържа до 1995-а година.
Интересен от по-старото време е автобус, проектиран по предложение на главния пощаджия на Шведското кралство Юлиус Юлин, снабден със ски върху предните колела и гумени вериги на задния мост, за които били монтирани и допълнителни валци. Освен това на стъпенките поставяли малки плугове, които разхвърляли снега пред веригите. В северните райони на Швеция подобни автобуси били единствената връзка с централната част на страната, изпълнявали едновременно ролята на пътнически и товарен транспорт, линейки, дърпали прицепи и дори плуг за разчистване на пътищата.
В условията на засилена конкурентна борба, Scania едва не става през 1999-а собственост на Volvo и единствената пречка срещу сделката останало антимонополното законодателство на кралството. В 2006-а голям пакет акции на Scania купува MAN AG, а от юли 2008-а Scania е деветата по ред марка в състава на групата Volkswagen, с чиито леки автомобили Scania не е преставала да търгува през всичките си години.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!