Отборът на Техническия университет - София завърши по отличен начин участието си на Shell Eco-marathon 2011, като спечели индивидуална награда и се нареди на четвърто място в класирането в клас „Градски тип” при автомобилите с водородни горивни клетки. Отборът, воден от доц. Борислав Трайков, подобряваше резултата си във всеки от петте манша и успя да запише 62 км с 1 квч електроенергия, което го нареди четвърти от общо 17 записани тима. Първи са The Hydro Cruisers от De Haagse Hogeschool, Холандия, с впечатляващите 104 км/1 квч, следват норвежците от NTNU с 99 км/1 квч и HAN Hydromotive (Холандия) със 74 км/1 квч.
Отличното представяне на пистата беше подкрепено и от третата награда за безопасност ADAC Safety Award. Освен задължителния сензор за изтичане на водород, момчетата от ТУ- София бяха поставили още и шок сензор, който в случай на удар изключва подаването на водород към горивната клетка, а шасито беше допълнително подсигурено с два странични ролбара.
„Целта ни беше да влезем в петицата и сме много доволни, че я постигнахме. А това, че спечелихме и трета награда за безопасност и се качихме на подиума е страхотно. Тръпката е много силна”, каза капитанът на отбора Благой Бурдин.
Постижението на отбора на ТУ- София е още по-стойностно и заради факта, че това реално е първият автомобил с водородна клетка, направен в България. Освен това студентите на доц. Трайков се наредиха веднага след абсолютните фаворити от Холандия и Норвегия. The Hydro Cruisers са първи през 2007, 2008 и 2010 г., а през 2009 г. отстъпват само на норвежците от NTNU, които пък са втори тази година.
Вторият български участник на Shell Eco-marathon, отборът на ТУ- Варна, не можа да запише резултат и остана без класиране. Варненци имаха амбиция да се борят за приза за дизайн при прототипите, но без записан резултат няма как да влязат, в която и да било от наградите. Лошият късмет преследва студентите на доц. Ангел Димитров още от представянето на Пираня 2 в София, когато се повреди запалването. След това пък варненци имаха проблеми с преминаването на техническата проверка, тъй като се оказа, че нямат стоп светлина. Това изискване буквално изуми варненци, тъй като те са с камшично, а не със стартерно запалване и въпросният стоп няма как да бъде свързан. В крайна сметка проблемът беше решен с монтиране на светодиоди, захранвани директно от акумулатора. При излизането на пистата обаче автомобилът загуби мощност и така и не успя да запише резултат.
На Shell Eco-marathon 2011 на пистата EuroSpeedway край Лаузиц, Германия, участваха общо 187 отбора. Бяха поставени и три нови рекорда. При соларните прототипи италианците от mecc-Sun изминаха изумителните 1108 км/1 квч енергия, а при водородните прототипи французите от Polytech Nantes записаха 590,2 км/ квч. В дебюта на plug-in автомобилите най-добрият резултат при прототипите е 842, 5 км/квч на австрийците от TERA TUGraz.
От следващата година Shell Eco-marathon ще се провежда в Ротердам, Холандия.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!