Покрай гласуването в българския конкурс „Автомобил на 2011 г.” имах възможността, макар и за кратко, да се убедя в качествата на новия Ford C-MAX, който впоследствие стана победител в категорията на мултифункционалните модели. Около месец по-късно вносителите на марката у нас организираха двудневен тест до Трявна, в който се запознах и със 7-местната му версия Grand C-MAX. Двете модификации са проектирани с индивидуален дизайн, за да отговори всеки от тях на различните приоритети на купувачите за всеки модел. Освен видимата на първо четене разлика в оформянето на задното стъкло, при 5-местния вариант вратите се отварят по традиционния начин, докато при Grand C-MAX e възприето решението с плъзгащи се задни врати като при типично MPV за повече удобство при товарене на предмети с нестандартни размери или при паркиране в тесни пространства. Освен по-дълъг и с по-голяма база от обикновения C-MAX, съотв. 4520 мм и 2788 мм срещу 4380 и 2648 мм, „грандът” разполага и с трети ред седалки, които могат да бъдат удобно сгънати и прибрани, когато не са ви необходими.
Вътре в Grand C-MAX ни посреща типичният за новите модели на Ford дизайн на бордовото табло с централна конзола, оформена като огромна Nokia (или поне на мен ми наподобява на такъв мобилен телефон), нещо, което ме плени още при модела Fiesta. Оборотомерът и скоростомерът светят в приятно синьо. Разликата между двете версии се усеща още на втория ред седалки, които при Grand C-MAX са две абсолютно индивидуални, с достатъчно широко място за още една ръчна чанта между тях (или за улесняване на достъпа към третия ред седалки) и сгъваеми масички с поставка за чашки, монтирани на гърба на предните седалки. Моите спътници са доста високи младежи (над 1,90 м), но въпреки това се чувстват достатъчно комфортно и на втория ред, без главите им да опират в тавана, както се опасявахме.
Grand C-MAX се държа достойно както на магистралата, където предвид новите глоби не посмяхме да пробваме възможностите му над 160 км/ч, така и по тесните тревненски сокаци. Нашата версия е с най-високото ниво на обзавеждане – Titanium, и с бензинов 1,6-литров EcoBoost с макс. мощност 150 к.с. при 5700 об/мин, куплиран с 6-степенна механична предавателна кутия. Моторът дава възможност за покачване на предавките при 1500 об/мин, още повече че нашият автомобил интелигентно ни подсказваше в кой момент е най-икономически изгодно да боравим с лоста. Пикът на въртящия момент от 240 Нм е достижим и остава стабилен в доста широк диапазон от обороти – между 1600 и 4000 об/мин. Въпреки че на връщане го натоварихме сериозно, с трима възрастни на борда и багаж, Grand C-MAX се оказа доста пъргав при изпреварванията, като в повечето случаи дори не ми се налагаше да минавам на по-ниска предавка. В края на нашето пътуване бордовият компютър отчете среден разход от 8,9 л/100 км, което си е сериозен плюс предвид бързата езда и 150-те „коня” на бензиновия силов агрегат. Особено добро впечатление ми направи добрата видимост, осигурена от огромните странични огледала. Като единствено разочарование мога да отбележа неочаквано малкия клиренс за автомобил от този клас, факт, който обаче допринася за по-добрата му динамика.
По време на тестовете ни бе предоставена възможност сами да се убедим и във функционирането на новата помощна система за паркиране, с която бяха обзаведени две от колите. Освен че сама търси и подава сигнал за свободно място, тя е способна и да върти волана в правилната посока вместо вас. Достатъчно е само да натиснете в подходящия момент съответния бутон, да включите задна, да вдигнете ръце и... да се доверите на техниката. Особено важен факт, тъй като, както сама се убедих – достатъчно е едно докосване на волана, и системата се деактивира.
Цената на тестваната от нас версия е 44 700 лв. с ДДС, но пък с възможност за данъчен кредит благодарение на 7-местната конфигурация. Срещу тях получавате изключително надежден (цели 5 макс. звезди на краштестовете на EURO NCAP), многоцелеви и пъргав автомобил, готов да извозва големи семейства и достатъчно багаж. Неслучайно в началото на миналата седмица C-MAX стана многофункционален автомобил на годината и в Русия.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!