Новите руснаци - Lada Granta и Ё-мобил!

Общи 30 май 2011 | Auto-Press.net A- A+ 5025 посещения | без коментари

Месeц май 2011-а ще остане знаков за руската автопромишленост, отбелязан с две сериозни събития – лансирането на Lada Granta и старта за приемане поръчки на Ё-мобила. Кой ли не погребва руския автопром /в повечето случаи с повече от сериозно основание/, но се оказва че все още има барут в патроните му. Явно има в Русия хора, които независимо от инфлацията, корупцията, Елцин и Горбачов, разграбването на руската икономика, могат и искат да правят конкурентноспособни коли като горните две.

Колкото и скептично да се отнасят към новата Lada Granta някои водещи, включително и руски автомобилни издания, колата е обречена на огромен успех. Звучи прекалено оптимистично, но съвсем скоро ще стане ясно, че е така. Дори в самия АвтоВАЗ изглежда не разбират напълно каква кола са направили. След скучната Калина и морално остарялата Приора, Lada Granta е наистина пробив в руската автоиндустрия. Не толкова по отношение на дизайна и технологията, които на практика са доста посредствени, а по отношение на цената - 220 000 рубли /10 728 лв/ за базовия вариант.

За тези пари преди човек можеше да се класира за класиката" ВАЗ, родом от 60-е години на миналия век или с леко доплащане за някоя от самарите, също от миналия век. А сега за тези пари се получава напълно съвременен автомобил. Е, не е върха на таратора, но все пак е най-съвременният от бюджетните модели, представени на руския пазар. И това не е единственият плюс на Lada Granta...

Ако не се броят китайските полуфабрикати, които в най-добрия си случай са крадена интелектуална собственост на некитайски производители, досега нямаше на какво да разчита необятният руски автопазар. След епохата" Горбачов-Елцин руският автопром беше се превърнал в пълен анекдот, за да се разчисти пазара за атаката на западните автопроизводители. Но се оказа, че великите реформатори" са пропуснали да изреформират" по-дълбоко АвтоВАЗ, в резултат на което руските инженери при мизерно финансиране и узаконено приклякване" пред чуждестранните си партньори, успяха да разработят нова, макар и не шедьовър, но напълно конкурентноспособна кола, която от следващата година ще стане продажбен шампион без всякакво съмнение.

Ё-мобилът на Михаил Прохоров вече бие рекордите – при планирано ниво на производство от 45 000 коли годишно, вече са получени над 100 000 заявки от потенциални купувачи на оригиналния автомобил и то само за броени дни от старта на заявките... Колко заявки ще има към момента на старта на производството на Ё-мобилите, едва ли някой може да предскаже.
Причината за този феномен отново е в цената. Та за 360 000 рубли /17.555 лв/ нито един производител няма да предложи компактен хибриден кросовър – вариантът който се иска най-много според досегашните заявки, и то не какъв да е, а принципиално нов за руския пазар автомобил.

И тук не бива да се очакват някакви чудеса по отношение на характеристиките на колата, но самият факт за възникването и реализацията на проекта за съвременно семейство иновационни хибридни автомобили в Русия, спокойно може да мине в известната от телевизията категория Поле на чудесата". Както доказа Михаил Прохоров, при грамотно мислене и съвременен подход, в Русия напълно може да се развие и пусне на пазара напредничав екомобил, не на последно място и заради наличието на научно-технически потенциал. Чувам скептиците – с тези ли бюджетници руският автопром ще гони нивото на Mercedes или Audi? Естествено не, но все пак от нещо трябва да се започне.

Двадесетте години на демократични" реформи нанесоха на великата държава загуби напълно съпоставими с тези от нацисткото нашествие. Затова е трудно да се иска от АвтоВАЗ, Ё-Авто и другите оцелели от перестройката руски автопроизводители моментално да се изравнят със западните автогиганти. Ако се търсят аналози, след погрома на Втората световна война дори BMW правеше наистина нелепите Isetta, които в крайна сметка помогнаха на баварците да оцелеят в онези сложни следвоенни години.

В Русия тези години още не са свършили, не е приключил напълно "реформисткият" период и не ясно още колко дълго ще продължава. Надеждата е разработки като Лада Гранта и ё-мобилът да станат етапни за руския автопром и от тях да тръгне неговото възраждане, нещо за което има воля и у най-горните етажи на власта в лицето на премиера Путин.

Иначе руснаците не ги очаква нищо друго, освен износ на национален капитал по посока на Китай, Япония, Корея и Европа, както и горчивият спомен, че Русия някога е била, макар и не толкова велика като в политиката, но все пак автомобилна държава.

 
Ключови думи:   granta
 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте